Числівники кількісні та порядкові

Числівники кількісні та порядкові. Числівники за будовою
Тема: Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові.
Числівники прості, складні й складені ________________________
. Повторюємо, узагальнюємо,  систематизуємо, з’ясовуємо.
Завдання на повторення.

1.     Поглиблюємо вивчений матеріал з теми. Засвоюємо нові поняття.
Завдання.
Прочитай поданий мовний матеріал.
1.    Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові.
Кількісні означають кількість предметів і відповідають на питання скільки? Наприклад:  скільки?- шість, вісім, сімдесят, одинадцять.
Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: котрий?- шостий, восьмий, сімдесятий, одинадцятий.

2.      Кількісні числівники в свою чергу за значенням діляться на групи:
Власне кількісні
Дробові
Збірні
Неозначено-кількісні
Означають кількість, виражену в цілих числах.Наприклад:
 п’ять, шість, сімнадцять,
 сорок три.
Означають самі дробові величини або дробові в сполученні з цілими.Наприклад:
чотири сьомі, дві цілі і п’ять десятих.
Означають кількість предметів у їх сукупності як одне ціле.
Наприклад:
двоє, четверо, десятеро.
Означають загальну, точно не виражену кількість. Наприклад:багато, небагато, чимало, кільканадцять, стонадцять.

3.      За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені.
Прості
Складні
Складені
Мають один корінь.Наприклад:один, сім, сто, твоє, четвертий.
Мають два корені.
Наприклад: п’ятсот, дев’ятсот, чотирнадцять, сімдесят.
Складаються з кількох слів і пишуться окремо.Наприклад:вісімсот два, сто тринадцять, сорок третій.
4.      Складні порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний,
- мільйонний тощо пишуться разом. Наприклад: двохсотий, п’ятимільйонний, семитисячний.
Дай  відповіді на запитання. Заповни таблицю.(письмово)
Питання
Відповідь
Приклад
-                      На які питання відповідають кількісні числівники? А порядкові? Навед приклади.
Кількісні – ________?
Порядкові - ________?
______________
______________
-                      Які підгрупи мають кількісні числівники?

___________________
___________________
___________________
______________
_______________
_______________
-                      Які ти знаєш групи числівників за будовою?

___________________
___________________
___________________
______________
_______________
_______________
-                      Як пишуться порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний,
- мільйонний?

___________________
______________
______________


1.      Лігвістичний ланцюжок.
Утвори  і запиши від кількісного числівника порядковий.
Один -
Сім –
Два -
Вісім -
Три -
Дев’ять -
Чотири
Десять -
П’ять -
Одинадцять -
Шість -
Дванадцять -
Прочитай текст,  випиши  числівники, запиши  цифри словами.
А чи знаєте ви, що ідеї проведення Олімпійських ігор понад 2500 років? За грецькою легендою, Олімпійські ігри організував Геркулес, у 776 році до н.е. в Олімпії.
Ігри були втіленням думки про те, що тіло, так само, як розум і душа, має бути розвиненим. Вони проводилися один раз на чотири роки й тривали від п’яти до семи років. Змагалися молоді чоловіки, які проходили десятимісячну підготовку. Спочатку спортсмени виборювали нагороди у двох номінаціях: біг і стрибки. Пізніше додалися ще п’ять: боротьба, кулачний бій, метання диска й списа, змагання колісниць.



Запиши числівники в три колонки:
Двісті, сімдесят п’ять, сто, стодевять, одинадцять, триста, кількасот, багато, двоє, три, сорок один, тисяча сімсот один, сто перший, третій.
Прості
Складні
Складені















2.      Кодове письмо.
Вибери й запиши  тільки номери потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу – порядковими.
1.      П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
2.      Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
3.      Живи й працюй до сього поту.
4.      Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів…
5.      Слухаю першого грому удари…
6.      Хай вишня викидає цвіті двісті літ, і триста літ…
Кількісні
Порядкові


3.       


1.      Завдання. Розподіли подані числівники за колонками.
Третій, сьомий, один, чотирнадцять, сорок, сто три, чотириста, сороковий, четвертий, сотий.
Кількісні
Порядкові














Завдання. Розподіли подані числівники за колонками.
Одна п’ята, мільйон, троє, семеро, чотири, сімнадцять, вісім цілі три десятих, сто три, п’ятеро.
Власне кількісні
Дробові
Збірні
















4.      Творче завдання.
1.        Сполучення з кількісними числівниками (де це можливо заміни на конструкції з відповідними збірними числівниками. Утворені сполучення слів запиши. Поясни, де така зміна неможлива і чому.
1.Шість друзів                   
·          
2.Дві школи                         

3.Дванадцять книг           

4.П’ятнадцять танцюристів 
·          
Пояснення.Можу зазначити: збірні числівники означають кількість як одне ціле. Це  помітно у випадках( ?записати номери речень .) А решта кількісних числівників не можуть означати кількість як одне ціле.

2.        Прочитай речення. Поясни суть допущених помилок. Запиши відредаговані речення.
1.Семеро днів залишилося до поїздки.                
_________________________________________

2.У класі знаходилося двадцять три дівчат.

________________________________________

3.Микола приніс двоє відер води.                        
________________________________________



3.        Запиши словами словосполучення з порядковими числівниками. Уведи 1та 2 словосполученняу речення.
47 тираж            

4 хвилина             

2007 рік               

16партія    

5. Хвилинка-веселинка.
1Прочитай співомовку Степана Руданського.
Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?
Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!
Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
Та воно так і не сто, а пятдесят було.
Та й пятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.
Так і десять не було! Знать, один усього?
Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...
А може, то і не вовк!
А що ж то ходило?
Таке сіре та мале, а хвостик як мило.
2.      Випиши  числівники у відповідні  колонки:
Прості
Складні
Складені













6.Застосовуємо набуті знання, вміння й навички.
Гра «Я-ВИПУСКНИК»
Виконай тестові завдання з ОДНИМ  варіантом відповіді.
АБО
Попрацюй з текстом і виконай завдання випереджувального характеру (поєднання складених числівників з іменниками).
Тестові завдання. (письмово відповіді)
Запитання
Відповідь
1.       Вкажи числівник.
А  двійка            Б весло               В два                Г роздвоїти

2.       На які розряди за значенням поділяються числівник?
А   якісні, відносні, присвійні    Б  власні та загальні
В  кількісні та порядкові                          Г прості та складені

3.       Виділи числівник, який означає ціле число.
А  дві п’ятих     Б сім третіх       В  сім             Г семеро

4.       Познач збірний числівник.
А  три                 Б тринадцять    В троє            Г  тридцятий

5.       Визнач дробовий числівник
А дев’яносто   Б девятероВдевять цілих три десятихГдевятий

6.       Вкажи порядковий числівник.
А  третій              Б тринадцятеро    В трійка           Г  тридцять

7.       Познач простий числівник.
А  п’ять                 Б сто десять    В  п’ятдесят             Г  сорок два

8.       Вкажи розряд за значенням числівника дві тисячі шістнадцять
А  ціле число              Б збірний     В  дробовий             Г  порядковий

9.       У якому рядку всі числівники кількісні?
А три, дві третіх, сім            Б   чотири, сороковий, шостий
В   сімнадцять, сорок перший, чотири      Г  троє, четверо, п’ятнадцяте

10.   У якому рядку є помилка у написанні числівника?
А  сорокамільйонний            Б  стотисячний 
В тристаперший                    Г сорок друга

11.   У якому реченні числівник вжито неправильно?
А   Сьогодні до школи не прийшло троє учнів.    Б Завтра п’яте березня.   
В  Шість друзів допомагали людям похилого віку. Г У нашому селі одна школа.

12.   У яку синтаксичну роль виконує числівник у реченні Оксанка запізнилася на перший урок.
А   підмет              Б  означення    В     додаток      Г  присудок


Робота з текстом.
Прочитай текст. Запиши словами числівники, ставлячи їх у потрібну форму.
Футболісти грають шкіряними  м’ячами, бо гумові важкі і слизькі. Це всім відомо. Але не всі знають, що футбольний м’яч повинен важити не більше від 543 і не менш від 396 грамів, а окружність має бути не більшою від 71 і не меншою від 68 сантиметрів.
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________

Довідка.  ЗВЕРНИ УВАГУ! Ставлячи числівники у потрібну форму,  ПАМЯТАЙ: у числівниках  від 20 до 80 – змінюється лише  ДРУГА ЧАСТИНА. У числівниках від 200 до 900 – змінюють ОБИДВІ ЧАСТИНИ. Наприклад: двадцяти, двадцятьом; двохсот, трьомстам;  скількох? шестисот шістдесяти двох.



Домашнє завдання
Розподіли кількісні числівники на власне кількісні, дробові, збірні.
Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.
Кількісні
Дробові
Збірні













. Визнач групу числівників за будовою, заповни таблицю. Шістдесят три, чотири, вісімнадцять, сімдесят, шестеро, сорок, сто, сімдесят, двісті п'ятдесят три, п’ятдесят, три, дев'яносто, двісті, двадцять вісім,  три сьомих,  дві тисячі.
Прості
Складні
Складені



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Вітаю вас на своєму блозі! Ми розпочинаємо дистанційне навчання! Усі завдання, що подані у презентації робимо у зошиті. Зверніть увагу на ...