Числівники кількісні та порядкові. Числівники за будовою
Тема: Числівники кількісні (на означення цілих чисел,
дробові, збірні) і порядкові.
Числівники
прості, складні й складені ________________________
. Повторюємо, узагальнюємо,
систематизуємо, з’ясовуємо.
Завдання на повторення.
1.
Поглиблюємо вивчений матеріал з
теми. Засвоюємо нові поняття.
Завдання.
Прочитай
поданий мовний матеріал.
1.
Числівники за значенням поділяються на
кількісні та порядкові.
Кількісні означають кількість предметів і відповідають на
питання скільки? Наприклад: скільки?- шість, вісім, сімдесят,
одинадцять.
Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і
відповідають на питання котрий? Наприклад: котрий?- шостий, восьмий, сімдесятий,
одинадцятий.
2.
Кількісні числівники
в свою чергу за значенням діляться
на групи:
|
||||||||||||
3.
За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені.
|
||||||||||||
4.
Складні порядкові
числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний,
- мільйонний тощо пишуться разом. Наприклад: двохсотий, п’ятимільйонний, семитисячний.
|
Дай відповіді на
запитання. Заповни таблицю.(письмово)
Питання
|
Відповідь
|
Приклад
|
-
На які питання
відповідають кількісні числівники? А порядкові? Навед приклади.
|
Кількісні – ________?
Порядкові - ________?
|
______________
______________
|
-
Які підгрупи мають
кількісні числівники?
|
___________________
___________________
___________________
|
______________
_______________
_______________ |
-
Які ти знаєш групи
числівників за будовою?
|
___________________
___________________
___________________
|
______________
_______________
_______________ |
-
Як пишуться
порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний,
- мільйонний?
|
___________________
|
______________
______________
|
1. Лігвістичний
ланцюжок.
Утвори і запиши від кількісного числівника порядковий.
Один -
|
Сім –
|
Два -
|
Вісім -
|
Три -
|
Дев’ять -
|
Чотири
|
Десять -
|
П’ять -
|
Одинадцять -
|
Шість -
|
Дванадцять -
|
Прочитай текст, випиши числівники, запиши цифри словами.
А чи знаєте ви, що ідеї проведення Олімпійських ігор
понад 2500 років? За грецькою легендою, Олімпійські ігри організував
Геркулес, у 776 році до н.е. в Олімпії.
Ігри були втіленням думки про те, що тіло, так само, як
розум і душа, має бути розвиненим. Вони проводилися один раз на чотири роки й
тривали від п’яти до семи років. Змагалися молоді чоловіки, які проходили
десятимісячну підготовку. Спочатку спортсмени виборювали нагороди у двох
номінаціях: біг і стрибки. Пізніше додалися ще п’ять: боротьба, кулачний бій,
метання диска й списа, змагання колісниць.
|
|
|
|
Запиши числівники в три колонки:
Двісті, сімдесят п’ять, сто, стодев’ять, одинадцять, триста,
кількасот, багато, двоє, три, сорок один, тисяча сімсот один, сто перший,
третій.
Прості
|
Складні
|
Складені
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Кодове письмо.
Вибери й
запиши тільки номери потрібних речень: у
першу колонку з кількісними числівниками, у другу – порядковими.
1.
П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
2.
Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
3.
Живи й працюй до сього поту.
4.
Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів…
5.
Слухаю першого грому удари…
6.
Хай вишня викидає цвіті двісті літ, і триста літ…
Кількісні
|
Порядкові
|
|
|
3.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
Завдання. Розподіли
подані числівники за колонками.
Третій, сьомий,
один, чотирнадцять, сорок, сто три, чотириста, сороковий, четвертий, сотий.
|
Завдання. Розподіли
подані числівники за колонками.
Одна п’ята, мільйон, троє, семеро, чотири, сімнадцять, вісім цілі три
десятих, сто три, п’ятеро.
|
4. Творче
завдання.
1.
Сполучення
з кількісними числівниками (де це можливо
заміни на конструкції з відповідними
збірними числівниками. Утворені сполучення слів запиши.
Поясни, де така зміна неможлива і чому.
1.Шість друзів
|
·
|
2.Дві школи
|
|
3.Дванадцять книг
|
|
4.П’ятнадцять
танцюристів
|
·
|
Пояснення.Можу зазначити: збірні
числівники означають кількість як одне ціле. Це помітно у випадках( ?записати
номери речень .) А решта кількісних числівників не можуть означати
кількість як одне ціле.
|
2.
Прочитай речення.
Поясни
суть допущених помилок. Запиши відредаговані
речення.
1.Семеро днів залишилося до поїздки.
|
_________________________________________
|
2.У класі знаходилося двадцять три дівчат.
|
________________________________________
|
3.Микола приніс двоє відер води.
|
________________________________________
|
|
|
|
3.
Запиши словами
словосполучення з порядковими числівниками. Уведи 1та 2 словосполученняу речення.
47 тираж
|
|
4 хвилина
|
|
2007 рік
|
|
16партія
|
|
5. Хвилинка-веселинка.
1Прочитай співомовку Степана Руданського.
Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?
Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!
Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
Та воно так і не сто, а п’ятдесят було.
Та й п’ятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.
Так і десять не було! Знать, один усього?
Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...
А може, то і не вовк!
А що ж то ходило?
Таке сіре та мале, а хвостик як мило.
2. Випиши числівники у відповідні колонки:
Прості
|
Складні
|
Складені
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.Застосовуємо набуті знання, вміння
й навички.
Гра «Я-ВИПУСКНИК»
Виконай тестові
завдання з ОДНИМ варіантом відповіді.
АБО
Попрацюй з текстом і
виконай завдання випереджувального
характеру (поєднання складених числівників з іменниками).
Тестові завдання.
(письмово відповіді)
Запитання
|
Відповідь
|
|
1.
Вкажи числівник.
А двійка Б весло В два Г роздвоїти
|
|
|
2.
На які розряди за
значенням поділяються числівник?
А якісні, відносні, присвійні Б
власні та загальні
В кількісні та порядкові Г прості та
складені
|
|
|
3.
Виділи числівник,
який означає ціле число.
А дві п’ятих Б сім третіх В
сім Г семеро
|
|
|
4.
Познач збірний
числівник.
А три Б тринадцять В троє Г
тридцятий
|
|
|
5.
Визнач дробовий
числівник
А дев’яносто Б дев’ятероВдев’ять цілих три десятихГдев’ятий
|
|
|
6.
Вкажи порядковий
числівник.
А третій Б тринадцятеро В трійка Г
тридцять
|
|
|
7.
Познач простий
числівник.
А п’ять Б сто десять В
п’ятдесят Г сорок два
|
|
|
8.
Вкажи розряд за
значенням числівника дві тисячі шістнадцять
А ціле число Б збірний В
дробовий Г порядковий
|
|
|
9.
У якому рядку всі
числівники кількісні?
А три, дві третіх, сім Б чотири, сороковий, шостий
В сімнадцять, сорок перший, чотири Г
троє, четверо, п’ятнадцяте
|
|
|
10.
У якому рядку є
помилка у написанні числівника?
А сорокамільйонний Б
стотисячний
В тристаперший Г сорок друга
|
|
|
11.
У якому реченні
числівник вжито неправильно?
А Сьогодні до школи не прийшло троє учнів. Б Завтра п’яте березня.
В Шість друзів допомагали людям похилого
віку. Г У нашому селі одна школа.
|
|
|
12.
У яку синтаксичну
роль виконує числівник у реченні Оксанка
запізнилася на перший урок.
А підмет Б означення
В додаток Г
присудок
|
|
Робота з текстом.
Прочитай текст.
Запиши словами числівники, ставлячи їх у потрібну форму.
Футболісти грають шкіряними
м’ячами, бо гумові важкі і слизькі. Це всім відомо. Але не всі знають,
що футбольний м’яч повинен важити не більше від 543 і не менш від 396
грамів, а окружність має бути не більшою від 71 і не меншою від 68
сантиметрів.
|
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
|
Довідка. ЗВЕРНИ УВАГУ! Ставлячи числівники у потрібну
форму, ПАМ’ЯТАЙ: у числівниках
від 20 до 80 – змінюється лише ДРУГА ЧАСТИНА. У числівниках від 200 до 900 – змінюють ОБИДВІ ЧАСТИНИ. Наприклад: двадцяти, двадцятьом; двохсот,
трьомстам; скількох? – шестисот шістдесяти двох.
|
Домашнє
завдання
Розподіли кількісні
числівники на власне кількісні, дробові, збірні.
Сто, перший,
вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят,
шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.
Кількісні
|
Дробові
|
Збірні
|
|
|
|
|
|
|
. Визнач
групу числівників за будовою, заповни таблицю. Шістдесят три, чотири, вісімнадцять, сімдесят, шестеро, сорок, сто,
сімдесят, двісті п'ятдесят три, п’ятдесят, три, дев'яносто, двісті, двадцять
вісім, три сьомих, дві тисячі.
Прості
|
Складні
|
Складені
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий