Займенник як частина мови
Сімнадцяте
квітня
Класна робота
Тема: Займенник:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Епіграф: «А поспитай звичайного
займенника,
За кого він у мові? За
іменника!
(Хоч може цей наш скромний
посередник
Замінювать
числівник і прикметник)» Д. Білоус
-
Надворі вже весна. За вікном
цвірінькають пташки, прокидаються дерева,
квіти, трави, природа починає набиратися сил після зимового відпочинку. І
скоро все довкола заквітне, зазеленіє. Ще здавна у таку пору року дівчата
починали виплітати віночки з перших квітів. Пропоную сьогодні доторкнутися до
цієї чудової української традиції.
Український
віночок
Жіночим оберегом на Україні завжди був віночок. Сьогодні, як і в
давнину, з раннього дитинства кожна дівчинка вчиться виплітати квіткові віночки. Дівчата плели віночки
з різного зілля від весни й до пізньої осені. Найпершими дівчата робили віночки
з маленьких квіточок «стогрудок», квіточки
схожі на ромашки. Влітку віночки
виплітали із набору різних квітів. А останнім у році був віночок із золотистого кленового листя.
До віночка
впліталося багато квітів. Традиційно у віночку
двадцять квіток. Виплітання віночків
– найулюбленіший дівочий обряд на Україні. Віночками
дівчата прикрашають дівчат
та показують свою вмілість та майстерність.
Питання до тексту:
- Про що ви дізналися з тексту?
-
Які недоліки ви помітили у тексті?
-
А якою частиною мови є повторювані
слова?
-
Пригадаємо, що ж таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання
хто? що?).
Давайте
відредагуємо текст. Що нам потрібно для цього зробити? (Замінити повторювані слова).
Робота в зошитах, відредагувати текст «Український
віночок»
-
Що ми використали, щоб уникнути цих
повторів?
-
Що ви знаєте про займенник з попередніх
класів?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне
значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні.
Але спочатку давайте познайомимося із самим
займенником.
-
Як ви вважаєте, звідки ж займенник дістав таку назву? Чому він так
називається?
-
А яка ж різниця між займенником та
іменником? Як їх відрізнити один від одного?
-
Прочитайте казку.
У великому місті Українська Мова на одній вулиці
жила собі сім’я Іменників. По сусідству з ним жила сім’я Займенників. Іменники
пишались тим, що саме вони дають імена та назви всім предметам.
-
Ми
дуже важливі! – хвалилися вони.
А Займенники були маленькі та скромні. Коли
говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились
Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? І тут на
допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати
предмети, але могли вказати на них. І сталося диво. Замість хворого іменника
«дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як
легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.
- Я, Ти, Ми, Ви! –
весело вигукували вони.
Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не
змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками,
допомагають їм будувати речення. А країна Українська Мова стала ще кращою та
багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються
вони дуже часто.
-
Про що ви дізналися з казки?
-
Так
навіщо ж нам потрібен займенник?
-
А яка ж
різниця між іменником та займенником?
-
Тож, давайте
сформулюємо визначення займенника.
-
(Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку та
кількість, але не називає їх,
відповідає на питання хто? що? який? чий? котрий? скільки?)
-
Тренувальні вправи
-
З поданими
словосполученнями склади і запиши речення. Підкресли займенники, визнач
відмінок.
Прийшов до них; запитав його; доручили їм; розпитував
про нього; врятував її; ходив з ними.
Прочитай речення, ставлячи займенники, що в дужках, у
потрібному відмінку. Спиши речення, розкриваючи дужки. Постав знак наголосу над
займенниками.
Валерій
написав (я, ти, він, вона) листа.
Оленка
запитала (я, він) про (вона, вони). Оксанка поділилася з (ти, він, вона, вони)
книжками. Тетянка була вдячна (він, вона, вони) за поїздку. В цирку сміялися
(він, вона, вони).
Склади речення з поданими займенниками.
Зразок. Її подруги заспівали чудову пісню. У
неї був сильний голос.
Її – у неї, нею – у неї;
Йому – до нього, його – у нього;
Мене – до мене; тебе – до тебе.
Домашнє завдання:
1.
Прочитайте
текст. Які недоліки ви помітили в ньому? Виправте їх за допомогою займенників і
запишіть текст.
Високо вгорі дзвінким передзвоном курличуть журавлі.
Журавлі прямують на південь, поспішають. Десь перегукуються вгорі над нами і
дикі гуси. На півночі вже холодно гусям.
На піщаних косах річок жирують і північні качки,
цілими величезними табунами. Качки дуже сторожкі і близько не підпускають
мисливців. (За О.Копиленком)
(переглянути відео, опрацювати теорію)
Комментариев нет:
Отправить комментарий