Займенник

Займенник як частина мови
Сімнадцяте квітня
Класна робота
Тема: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Епіграф:  «А поспитай звичайного займенника,
                   За кого він у мові? За іменника!
                   (Хоч може цей наш скромний посередник
                   Замінювать числівник і прикметник)»                                           Д. Білоус
-         Надворі вже весна. За вікном цвірінькають пташки, прокидаються дерева,
квіти, трави, природа починає набиратися сил після зимового відпочинку. І скоро все довкола заквітне, зазеленіє. Ще здавна у таку пору року дівчата починали виплітати віночки з перших квітів. Пропоную сьогодні доторкнутися до цієї чудової української традиції.
Український віночок
         Жіночим оберегом на Україні завжди був віночок. Сьогодні, як і в давнину, з раннього дитинства кожна дівчинка вчиться виплітати квіткові віночки. Дівчата плели віночки з різного зілля від весни й до пізньої осені. Найпершими дівчата робили віночки з маленьких квіточок «стогрудок», квіточки схожі на ромашки. Влітку віночки виплітали із набору різних квітів. А останнім у році був віночок із золотистого кленового листя.
До віночка впліталося багато квітів. Традиційно у віночку двадцять квіток. Виплітання віночків – найулюбленіший дівочий обряд на Україні. Віночками дівчата прикрашають дівчат та показують свою вмілість та майстерність.
Питання до тексту:
-    Про що ви дізналися з тексту?
-         Які недоліки ви помітили у тексті?
-         А якою частиною мови є повторювані слова?
-         Пригадаємо, що ж таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання хто? що?).
Давайте відредагуємо текст. Що нам потрібно для цього зробити? (Замінити повторювані слова).
Робота в зошитах, відредагувати текст «Український віночок»
-         Що ми використали, щоб уникнути цих повторів?
-         Що ви знаєте про займенник з попередніх класів?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні.
Але спочатку давайте познайомимося із самим займенником.
-         Як ви вважаєте, звідки ж займенник дістав таку назву? Чому він так називається?
-         А яка ж різниця між займенником та іменником? Як їх відрізнити один від одного?
-         Прочитайте казку.
У великому місті Українська Мова на одній вулиці жила собі сім’я Іменників. По сусідству з ним жила сім’я Займенників. Іменники пишались тим, що саме вони дають імена та назви всім предметам.
-         Ми дуже важливі! – хвалилися вони.
А Займенники були маленькі та скромні. Коли говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? І тут на допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати предмети, але могли вказати на них. І сталося диво. Замість хворого іменника «дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.
      - Я, Ти, Ми, Ви! – весело вигукували вони.
Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками, допомагають їм будувати речення. А країна Українська Мова стала ще кращою та багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються вони дуже часто.
-         Про що ви дізналися з казки?
-         Так навіщо ж нам потрібен займенник?
-         А яка ж різниця між іменником та займенником?
-         Тож, давайте сформулюємо визначення займенника.
-          (Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку та кількість, але не називає їх, відповідає на питання хто? що? який? чий? котрий? скільки?)
-         Тренувальні вправи
-         З поданими словосполученнями склади і запиши речення. Підкресли займенники, визнач відмінок.

Прийшов до них; запитав його; доручили їм; розпитував про нього; врятував її; ходив з ними.

Прочитай речення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Спиши речення, розкриваючи дужки. Постав знак наголосу над займенниками.

 Валерій написав (я, ти, він, вона) листа.
 Оленка запитала (я, він) про (вона, вони). Оксанка поділилася з (ти, він, вона, вони) книжками. Тетянка була вдячна (він, вона, вони) за поїздку. В цирку сміялися (він, вона, вони).

Склади речення з поданими займенниками.
 Зразок. Її подруги заспівали чудову пісню. У неї був сильний голос.
Її – у неї, нею – у неї;
Йому – до нього, його – у нього;
Мене – до мене; тебе – до тебе.
Домашнє завдання:
1.          Прочитайте текст. Які недоліки ви помітили в ньому? Виправте їх за допомогою займенників і запишіть текст.
Високо вгорі дзвінким передзвоном курличуть журавлі. Журавлі прямують на південь, поспішають. Десь перегукуються вгорі над нами і дикі гуси. На півночі вже холодно гусям.
На піщаних косах річок жирують і північні качки, цілими величезними табунами. Качки дуже сторожкі і близько не підпускають мисливців. (За О.Копиленком)
(переглянути відео, опрацювати теорію)


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Вітаю вас на своєму блозі! Ми розпочинаємо дистанційне навчання! Усі завдання, що подані у презентації робимо у зошиті. Зверніть увагу на ...